
- 1983 -
Herstel van de overkluizing
In 1980 werd vastgesteld dat de overkluizing aan vervanging toe was. De vraag werd opgeworpen of het haalbaar was om de gracht weer open te maken. Ook werd het idee geopperd om de doorvaarthoogte aan te passen. In september 1981 werd er een verkeersproef gehouden, waarbij de middelste strook van het wegdek werd afgezet om vast te stellen of er dan nog voldoende ruimte overbleef voor het verkeer. Uit de proef bleek dat het verkeer over het Kort Rapenburg niet vlot kon worden afgewikkeld en dat er opstoppingen ontstonden. De ondernemers stonden op hun achterste benen. De gemeenteraad besloot om de gracht niet open te maken. Ook de doorvaarthoogte werd niet gewijzigd.
foto: H. Kleibrink
|
|

- 2025 -
Kort Rapenburg weer open?
Begin 2025 komt opnieuw de vraag op of het Kort Rapenburg weer een gracht kan worden. Ten opzichte van 1981 zijn er een aantal dingen veranderd. Het autoluw maken van de binnenstad is een eind gevorderd en er liggen plannen om de entree van de stad helemaal autovrij te maken. Er is nu brede waardering voor het in ere herstellen van de oorspronkelijk situatie van het Kort Rapenburg. Het enige echte bezwaar lijken de kosten, want er moet veel meer gebeuren dan alleen het weghalen van de overkluizing.
Er zijn twee opties:
1. de gracht weer open, maar zonder dat die doorvaarbaar wordt.
2. De gracht ook doorvaarbaar maken.
Bij optie 2 zou de in 1862 gesloopte Sluisbrug weer terug komen en de Noordeindsbrug moet voldoende doorvaarthoogte krijgen. De Gijselaarsbank zou verplaatst kunnen worden naar een andere locatie in de stad.
|